Guide til kost

Guide til kost

Spis dig til et bedre helbred, energi , balance , overskud og bedre søvn


Din krop er dit "HUS" - ALT hvad du spiser og drikker har betydning for dit helbred.

Kost og livsstil er  80% af et sygdomsforløb. Jo hurtigere man sætter ind jo hurtigere får man

resultater. I det "moderne" liv lever mange af os med ubalancer og i en fare for at udvikle

alvorlige sygdomme, som er forårsaget af kostvalg og livsstil. Heldigvis kan vi meget meget

nemt gendanne vores helbred ved at spise den rigtige mad med de bedste næringsstoffer og

støtte kroppens behov for den basiske kost der er fuld af vitaminer, mineraler, fibre og

omegaolier.


KROPPEN ER BASISK I SIT DESIGN - derfor giver det mening af indtage basisk kost som under-

støtter kroppens naturlige balance.

DU kan ikke blive for basisk i din krop ved at leve efter dette princip, for kroppen fungerer surt

med det samme maden fordøjes, når vi udånder kuldioxid, tænker og bevæger os.

Kroppen regulerer selv pH- niveauet rundt i kroppen med sine mekanisme, på samme måde som

den selv regulerer kropstemperaturen.


I vores liv, det moderne liv som vi idag lever, indtager vi flere og flere syredannende føde og

drikkevarer. Mange lever i stressede omgivelser, mange dyrker for lidt motion, mange har et

dårligt søvnmønster, vi udsættes for flere og flere miljømessige belastninger,

DET er afgørende at holde kroppens basiske reserver ved lige så, så kroppen skånes for alt

unødig stress, belastninger og sygdomme.


Forstå 80-20 princippet - igen kalorietælling

Basisk kost er plantebaseret og glutenfri mad, som indeholder proteiner, vitaminer, enzymer

klorofyl, sundt fedt (essentielle fedtsyrer) og fibre.

Basiske grøntsager og frugter har et højt vandindhold & et højt indhold af mineraler, som

øger iltindholdet i din krop. Basisk kost er samtidig rig på antioxidanter og fytonærringsstoffer,

hvor det siges at forebygge kræft. De meget basiske grøntsager er antiinflammatoriske og har samtidig immunforstærkende næringsstoffer, som er de allervigtigste føde-

varer til at skabe sunde celler til kroppen.


Med en basisk livstil kan du genopbygge din krop og øge din energi, god fordøjelse, bedre velvære, højere fedtforbrænding, metal klarhed og større overblik.


BASISK HYDRERING OPBYGGER

Opbyg din grundlæggende sundhed nemt og hurtigt ved dagligt at drikke rigeligt med basisk vand og friske basiske energirige juicer og smoothies. Din krop optager flydende

mad bedre, fordi næringsstofferne hurtigere og nemmere transporteres ud til cellerne, så kroppen slipper for at bruge energi på at omsætte og bearbejde maden.

Grønne juicer og smoothies giver em enorm mængde energi og næring til kroppen. Basisk hydrering hjælper kroppen med at eliminere affaldsstoffer og syreophobninger, og fremmer udrensningsprocessen.


Undersøgelser har vist, for at forebygge livsstilssygdomme skal man indtage 6-9 kopper friske basiske grøntsager og frugter dagligt. 300ml basisk juice eller smoothie svarer til indtagelsen af ca. 3-4 kopper grøntsager.




1 del syre = 20 dele base

For hver del syre du indtager, skal der ca 20

dele base til at neutralisere syren


Der skal 20 glas basisk vand ( ph8) til at

neutralisere syreeffekten af 1 glas sodavand



SUKKERAFHÆNGIGHED

Sukker stimulerer belønningscentrene i din hjerne og gør dig DYBT AFHÆNGIG. Mange undersøgelser viser at sukker fungerer som kokain, og kan give ubehagelige symptomer

når vi forsøger at stoppe.


REDUCER DIN SUKKER TRANG :

Spis Himalaya-salt ( evt. på tomat )

Øg din fiberindtagelse - drik basiske smoothies

Hydr'er optimalt

Spis sunde fedstoffer som omega-fedtsyrer.


DET HANDLER OM BALANCE og HELHEDEN

Vores følelser og emotioner har stor indflydelse på kroppens pH balance. Stress og negative tanker/følelser som vrede, angst og fortrydelse er MEGET syredannende for kroppen. Overdrevet fysisk træning og aktivitet har også en syredannende effekt på kroppen.

Afbalanceret træning, frisk luft, positive tanker, meditation, kærlighed, glæde og en god nattesøvn har en positiv indflydelse på kroppens pH-balance.



"Lad din mad være din medicin, lad din medicin være din mad"








SYRE-BASE-FØDEVAREOVERSIGT

Find din egen måde - dine egne vaner og skab en vedvarende basisk livsstil

MEGET SYREDANNENDE - UNDGÅ MEST MULIGT AF DENNE KATEGORI


DRIKKE : Alkohol - Frugtjuice ( sødet ) - Kaffe og sort te - Sodavand


FRUGT : Tørret frugt


KØD : Kylling - Oksekød - Skaldyr - Svinekød - Fisk ( opdræt )


MEJERIPRODUKTER : Flødeis - Hytteost - Ost - Yoghurt - Æg - Homogeniseret mælk


ANDET : Eddike ( alle slags ) - Fastfood - Gær - Honning - Kakao - Konserves - Kunstigt sødestof - Marmelade - Miso - Ris ( hvide ) - Sennep - Sirup - Sojasauce - Syltetøj -

Tamarisauce - Champignon og Svampe

MODERAT SYREDANNENDE - INDTAG MAX 20-30% AF DENNE KATEGORI


DRIKKE : Friskpresset frugtjuice - Biodynamisk mælk


FRUGT : Abrikos - Ananas - Appelsin - Banan - Blåbær ( amerikanske ) - Bærfrugt - Fersken - Guava - Kiwi - Mango - Papaya - Pære - Vindrue - Æble


ANDET : Couscous - Fuldkornsbrød - Fuldkornspasta - Hvede - Kartoffel - Ketchup - Mayonnaise - Remolade - Ris ( brune ) - Gedeost - Smør - Havfisk


NØDDER : Peanut - Pistacienød

MILDT SYREDANNENDE TIL NEUTRAL - INDTAG MAX 20-30% AF DENNE KATEGORI


DRIKKE : Gedemælk - Kokosmælk - Rismælk - Sojamælk - Postevand


FRUGT : Aroniabær - Blomme - Blåbær ( nordiske ) - Daddel ( frisk ) - Figen ( frisk ) - Kirsebær ( sød ) - Melon ( cantaloupe ) - Nektarin - Vandmelon


ANDET : Boghvede - Bønner ( sorte ) - Havregryn - Hirse - Ris ( vilde ) - Sojabønner - Spelt - Hampe, Ris og soja protein - Ferskvandsfisk


NØDDER OG KERNER : Hasselnød - Cashewnød - Græskarkerner - Macadamianød - Paranød - Pekannød - Solsikkekerner - Valnød


OLIE : Solsikke - Raps - Vindruekerne

MILDT BASEDANNENDE - SPIS ALT DU VIL AF DENNE KATEGORI, MINDST 70-80%


DRIKKE : Mandeldrik - Frisk rent vand ( ph 7,5 )


GRØNT : Artiskok - Asparges - Babykartoffen ( nye ) - Blomkål - Brøndkarse - Chili - Græskar - Hvidkål - Jordskokker - Kålrabi - Kartoffel sød - Løg - Rødkål - Squash - Urter og krydderier


FRUGT : Kokosnød - Granatæble - Grapefrugt - Hyben - Rabarber - Oliven ( soltørret )


ANDET : Hirse - Kikært - Linse - Sesam - Boghvede - Tofu   


NØDDER OG FRØ : Fennikelfrø - Hørfrø - Kastanje - Mandel - Sesamfrø

OLIE : Avocado - Hørfrø - Kokos - Olivenolie - Sesamolie

MODERAT BASEDANNENDE - SPIS ALT HVAD DU VIL AF DENNE KATEGORI, MINDST 70-80%


DRIKKE : Basisk vand ( ph 8,5 ) - Kokosvand frisk


GRØNT : Aubergine - Basilikum - Bønner - Courgette - Fennikel - Gulerod - Ingefær - Koriander - Okra - Pak choi - Porre - Radise - Roe - Romainesalat - Rosenkål - Rucolasalat -

Rødbede - Rødløg - Rød peberfrugt - Sølvbede - Ærter


FRUGT : Citron - Lime - Tomat


ANDET : Bønner ( hvide )- Quinoa


NØDDER, FRØ & KERNER : Chiafrø - Hampefrø

MEGET BASEDANNENDE - SPIS ALT HVAD DU VIL FRA DENNE KATEGORI, MINDST 70-80%


DRIKKE : Basisk vand ( ph 9,0 ) Grøntsagsjuice frisk - Grøn smoothies frisk - Urtete


GRØNT : Agurk - Bladselleri - Broccoli - Grønkål - Grøn peberfrugt - Hvidløg - Kål - Palmekål - Persille - Spinat


FRUGT : Avokado         ANDET : Salt ( Uraffineret havsalt ) Himalaya salt


GRÆSSER : Byggræs - Hvedegræs - Havregræs - Alfalfagræs - Kamutgræs


SPIRER : Alfalfa - Bønne - Chia - Linse - Lucerne - Mungbønner - Ært


Kontakt 

Telefonisk : 92 90 93 93

Mail : holoshouse@gmail.com


Åbningstider HOLOSHOUSE

Mandag 8.00 - 20.00

Tirsdag  8.00 - 20.00

Onsdag  8.00 - 20.00


Torsdag, fredag og lørdag KUN efter aftale. 


Åbningstider klinik NEO

Mandag 8.00 - 20.00

Tirsdag  8.00 - 20.00

Onsdag  8.00 - 20.00

Torsdag 9.00 - 18.00

Fredag   8.00 - 16.00

Lørdag & Søndag 10 - 16.00 


Find vej 


Holoshouse

Amager Boulevard 124 A

2300 København S


Klinik NEO

Amager Boylevard 129

2300 København S


Holoshouse modtager mobilepay betaling - fakturabetaling & kontant betaling


Parkering er muligt 

Bus 5A & 2A lige til døren

Metro -  Amagerbro st. få minutters gang